Hantering av personuppgifter
Här hittar du information om dataskyddsförordningen GDPR och hur vi behandlar personuppgifter i Ystads kommun, dina rättigheter och hur du kan komma i kontakt med oss om hur vi hanterar dina personuppgifter.
GDPR - dina rättigheter stärks
Den 25 maj 2018 infördes den nya europeiska dataskyddsförordningen, GDPR, som lag i Sverige. GDPR ersätter personuppgiftslagen, PUL. Den nya dataskyddsförordningen ger dig ökad kontroll över dina personuppgifter och stärker den enskildes integritet.
Personuppgifter
När du skickar e-post, gör en ansökan med hjälp av en e-tjänst, beställer informationsmaterial, lämnar en synpunkt eller en fråga via ett e-postformulär lagras dina personuppgifter hos oss. Personuppgifterna behövs för att våra tjänster ska fungera.
Så behandlar vi personuppgifter
Dataskyddsförordningen, GDPR, syftar till att skydda den personliga integriteten. Här följer en översiktlig beskrivning av vilka personuppgifter som vi behandlar och hur vi tar ansvar för att detta sker enligt dataskyddsförordningen.
Offentlighetsprincipen
Vi följer de bestämmelser som finns i tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen och arkivlagen såvitt gäller t.ex. allmänna handlingar. Information som inkommer till oss är normalt allmän handling. Om de uppgifter som ingår i handlingen inte omfattas av sekretess ska handlingen därför lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen om någon begär det. Personuppgifterna som ingår i handlingen bevaras om det inte finns särskilda beslut om att de ska gallras.
Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all form av information som direkt eller indirekt kan kopplas till en levande person. Det kan t.ex. vara ett namn, personnummer, bild, adress eller andra kontaktuppgifter.
Oftast lämnas personuppgifter in av sökanden själv för att dennes ärende ska kunna hanteras. Ibland kan uppgifterna lämnas in av någon annan, t.ex. myndighet, organisation eller annan person.
Det är den nämnd eller styrelse som hanterar personuppgifterna som är personuppgiftsansvarig. Nämnden eller styrelsen är ansvarig för att personuppgifterna behandlas på ett lagligt, säkert och i övrigt korrekt sätt.
Vad menas med behandling av personuppgifter?
Behandling av personuppgifter är t.ex. att samla in, lagra, gallra, läsa, sprida, arkivera, kopiera eller radera personuppgifter.
Varför behandlar vi personuppgifter?
Vi utför en rad uppgifter som kräver behandling av personuppgifter inom våra verksamhetsområden. Personuppgifter kan behövas för att kunna handlägga ärenden på ett korrekt sätt. Vi behandlar inte personuppgifter om det inte finns en väl motiverad anledning till detta.
Hanteringen av personuppgifter beror på vilken typ av ärende det handlar om.
Personuppgifterna sparas till dess syftet med behandlingen är uppfyllt. Därefter hanteras personuppgifterna i den utsträckning detta krävs enligt offentlighets- och sekretesslagen samt arkivbestämmelser. Uppgifterna gallras sedan, enligt gällande gallringsbestämmelser, informationshanteringsplaner och regler för arkivering.
Grund för behandling av personuppgifter
För att vi ska få behandla personuppgifter krävs att behandlingen är nödvändig för att antingen fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar oss, utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i vår myndighetsutövning, fullgöra ett avtal, skydda intressen som är av grundläggande betydelse för fysisk person eller om behandlingen sker enligt samtycke som lämnats för något specifikt ändamål.
Vid all myndighetsutövning har vi rätt att hantera personuppgifter.
Dina rättigheter som registrerad
Som registrerad har du flera rättigheter.
Rätt att begära registerutdrag
Du har rätt att få besked om Ystads kommun behandlar personuppgifter som rör dig genom att på begäran få ut ett registerutdrag.
Rätt till rättelse
Om du anser att personuppgifterna om dig är felaktiga eller ofullständiga kan du begära att uppgifterna ska rättas.
Rätt att göra invändningar
Som registrerad har du rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter. Om vi inte kan visa att det finns tillräckliga skäl för behandlingen ska den upphöra.
Rätt till begränsning av behandling
I vissa fall har du rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas.
Rätt till radering
I vissa fall kan du även begära att dina personuppgifter ska raderas. Radering kan dock inte ske om uppgifterna behövs för att kommunen ska kunna fullgöra sitt uppdrag, det finns laglig grund för behandlingen eller om personuppgifterna ingår i allmän handling.
Rätt till dataportabilitet
Om Ystads kommun behandlar personuppgifter om dig för att uppfylla ett avtal har du i vissa fall rätt att få ut dessa, t.ex. för att kunna överföra dem till en annan personuppgiftsansvarig.
Rätt att återkalla lämnat samtycke
Ett lämnat samtycke kan återkallas när som helst. Redan utförda behandlingar påverkas inte av ett återkallat samtycke. Om uppgifterna ingår i allmän handling kan de inte heller raderas.
Rätt till information om ytterligare behandling
Om dina personuppgifter ska behandlas för annan anledning än den ursprungliga har du rätt att få information om detta innan den nya behandlingen påbörjas.
Om du tycker att vi behandlar dina personuppgifter i strid mot dataskyddsförordningen kan du klaga hos Integritetsskyddsmyndigheten